torsdag 27 augusti 2009

Pengar får vår värld att gå runt!

Nu med fildelning och skivbolagen som försöker dra in pengar på alla sätt som bara går, då borde man inte bli förvånad över Universals senaste tillbud.

Jag har tidigare skrivit om vilka föreställningar jag har velat se i höst, och Stadsteaterns gästspel Sounds of silence var en av dem. Nu kommer inte den uppsättningen hit, för Universal har bestämt att Simon & Garfunkels låtar inte får användas i den. Uppsättningen har spelats världen runt i två år, men när den kommer hit kontaktar svenska Universal moderbolaget och ser till att pjäsen stoppas.

Musik får fritt användas i pjäser, bara man betalar sin STIM-avgift och inte låter musiken vara drivande i föreställning. Då måste man söka tillstånd och betala ännu mer pengar. Enligt Universals svenske VD Martin Ingeström är det Paul Simon själv som inte vill att musiken ska användas.

– De vet inte hur den framställs. Kanske tycker de att handlingen som de förknippas med är stötande. Eftersom de inte vet något om föreställningen är det svårt att ta ställning, då är det bättre att säga nej.

Vidare rapporterar SvD att "Universal hävdar att musiken spelar en viktig roll i pjäsen och för handlingen framåt, och då krävs det juridiskt att teatern köper rättigheterna från förlaget för att få använda den." Har Universal sett föreställningen själva, eller går de på känsla?

Varför känns det snarare som att det är Universal som ser chansen att dra in ännu mer pengar till företaget, snarare än att Paul Simon känner sig orolig över hur låtarna presenteras?

En anledning kan väl vara för att Universal nu har fått blodad tand. De lyckades stoppa Sounds of Silence, och nu har de anmält nästa föreställning också, De tre musketörerna.

Jag skrev om den i våras, när jag hade varit och sett den. En lysande uppsättning, som jag tänkte gå och se med brorsönerna. Pjäsen är full av åttiotalsmusik, som skapar stämning och ger karaktär. Ingen av dem för handlingen framåt. Trodde jag! Men det tycker inte Universal, som hävdar att det är en musikal som drivs fram av låtarna och då räcker inte STIM-pengarna långt. Nu vill de att även De tre musketörerna ska stoppas.

Säga vad man vill om Universal, men de vill verkligen inte göra det lätt för folk att lyssna på deras musik! Som de sjunger i Cabaret (ja, en riktig musikal): Money makes the world go around!

6 kommentarer:

Anna sa...

Nej, här håller jag inte med dig. Inte helt i alla fall. Det finns två sidor av varje sak och efter att idag ha hört den andra har jag lite förståelse för Paul Simon (som f ö inte brukar vara den som trilskas i såna här sammanhang). Det här är inte ett sånt fall som kan regleras genom STIM, det här gäller sk "stora rättigheter", det är när musiken för handlingen framåt och spelar en stor roll, sådana rättigheter är inte klarerade genom STIM. Plus att de spelat utan att rättigheter i flera år. Klart att de får blankt nej nu då. Dock tycker jag det är tråkigt att c/o Sthlms Stadsteater och publiken går miste om vad jag förstått är en bra föreställning.

Knallhatten sa...

Ja, men den stora frågan är ju, FÖR låtarna handlingen framåt? Jag vet inte, jag har ju inte sett uppsättningen. Och det har inte Paul Simon heller. Men det är lite intressant att det är när föreställningen kommer till Sverige, där skivbolagsbossarna är helt rabiata, som Paul Simon helt plötsligt säger nej.

Anna sa...

Det är ju inte för att den kommer till Sverige han säger nej, det är för att de spelat länge utan tillstånd. Jag skulle också bli putt i ett sånt läge tror jag. Men verkligen synd att c/o Sthlms Stadsteater drabbas av ett sånt här bakslag på direkten, orättvist på många sätt. De är ju inte skyldiga utan verkar bara kommit ordentligt i kläm. :(

Nicke Å sa...

äh jag är så jävla trött på artister och skivbolag som bitchar om att deras musik upplevs och får possitiva reaktioner. vad är problemet? specielt när det gäller artister som har det väl förspänt (eller hur det nu stavas).

Anonym sa...

@Anna:
"Det är ju inte för att den kommer till Sverige han säger nej, det är för att de spelat länge utan tillstånd".
Hur vet du det? Jobbar du för Universal?
Jag tycker nämligen själv att det är ganska konstigt att det blir ett sånt liv just från den Svenske Universal-VD:n.

Anna sa...

@Anonym: jag har mina kontakter genom det jobb jag har. Svenska vd:n är ju representant här i Sverige för förlagets upphovsmän, inget konstigt om det är han som uttalar sig.